«Cem Commander» med Rotorseil reduserer utslippene

Sementlasteskipet CemCommander bruker rotorseil som ved hjelp av vindkraft skyver skipet fremover. Dette reduserer både drivstoffbruk og CO2-utslipp. Rotorseilet kan fungere i vind fra alle retninger, og kan bidra til redusert bruk av diesel og dermed lavere CO₂-utslipp. 

- Vi kan bruke motoren på båten betydelig mindre. Det utgjør omtrent 300 tonn med diesel i året, forteller Lars Erik Marcussen, prosjektleder for logistikk i Heidelberg Materials i Brevik. Den runde rotoren fungerer i vind fra alle retninger, og er en langt mer praktisk løsning enn et tradisjonelt seil, mener han. – Det roterer i forskjellige retninger alt etter hvor vinden kommer fra. Selv lite vind kan ha ganske stor effekt på båten, sier han. Og Heidelberg Materials mener det første gang et skip av denne typen settes i fast trafikk i Norge: - CemCommander frakter ukentlig sement mellom fabrikken i Brevik og våre sementterminaler, opplyser Marcussen.

Utslippskutt fra skip

Mer miljøvennlige skip er noe Enova har støttet med millioner av kroner for å oppmuntre rederier til å investere i grønnere løsninger. Forskningsinstituttet SINTEF har sett på effekten rotorseil kan ha på skipsfarten og industrien, og funnet at det kan spare mellom 5-20 prosent med drivstoff, og i optimale forhold opp til 30 prosent.

Kostnaden for å skifte til alternative drivstoff er en stor utfordring, men kombinasjonen av alternative drivstoff og vindkraft kan gi betydelige utslippskutt.

Kilde: NRK

Rotorseil

Rotorseil

Lars Erik Marcussen

Project Manager Logistics

Heidelberg Materials Norge AS Lilleakerveien 2A
0283 Oslo
Norge