Mye sement til jernbane-prosjekter
Norcem AS har den siste tiden fått en rekke store kontrakter på leveranser av sement og bindemidler. Kontraktene er tre-årige, og sikrer dermed mye av vårt innenlandssalg av sement.
Nasjonal Transportplan 2014-23 legger opp til at InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen 2024. Utbyggingen skal videreføres til Lillehammer, Skien og Halden i 2030.
Ett av delprosjektene har vært Follobanen (Oslo-Ski), og der går betongarbeidene går mot slutten. Nå er det Moss, Drammen og Vestfoldbanen som skal i gang.
Vestfoldbanen
Bane NOR skal bygge nytt dobbeltspor mellom Drammen og Skoger som ledd i arbeidet med å etablere sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg, og dermed legge til rette for flere avganger på Vestfoldbanen. Prosjektet i Drammen er omfattende, med blant annet sju kilometer tunnel under Strømsåsen. Man er godt i gang, og Norcem skal levere direkte til utbygger, til betongprodusent og til flere stabiliseringsentreprenører.
Litt lenger syd i Vestfold bygger Bane NOR nytt dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg. Det er en strekning på totalt 13,6 kilometer, og inkludert i prosjektet er en ny stasjon på Skoppum. Dette gjøres for å legge til rette for økt fart og flere avganger på Vestfoldbanen. Her er arbeidene så vidt i gang, og Norcem skal også her levere bindemidler til ferdigbetong, injeksjon og stabilisering.
Moss
Bane NOR skal bygge dobbeltspor på strekningen fra Sandbukta i nord til Såstad i Rygge i sør, inkludert en ny jernbanestasjon i Moss. Prosjektet vil møte på utfordringer med krevende grunnforhold, og spesielt ved området rundt Moss Havn er det kvikkleire. Jet-peling og stabilisering av grunnen ved bruk av kalksement må til. Arbeidene er startet, og Norcem er leverandør til injeksjon og stabilisering også her.
(Foto: Bane NOR/NorConsult)